زندگی برای بیماران پارکینسونی ادامه دارد/ دستانی که می‌لرزد، مانع شکوفایی نمی‌شود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 1 تير 1398
بازدید : 84
نویسنده : admin

 

علائم پارکینسون

دکتر وفا رحیمی موقر، متخصص جراحی‌های مغز و اعصاب درباره بیماری پارکینسون به خبرنگار آنا گفت: این بیماری دارای سه علامت شایع لرزش اندام‌ها، کند شدن حرکات و سفتی اندام‌هاست که خوشبختانه دارای درمان دارویی و جراحی است.

وی با بیان اینکه پارکینسون درمان قطعی ندارد، افزود: درمان‌های ارائه شده تنها موجب بهبود علائم و بهتر زیستن بیمار می‌شود.

در مراحل اولیه ابتلای فرد به پارکینسون به بیماران داروهای خاصی تجویز می‌شود که یا از تخریب دوپامین جلوگیری کند و یا موجب افزایش آن شود اما در صورت پیشرفت بیماری و یا تاخیر در مراجعه، بیمار مورد عمل جراحی کاشت الکترودهای مغزی قرار می‌گیرد که پس از جراحی علائم به صورت چشم‌گیری بهبود می‌یابد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به سن ابتلا به این بیماری عصبی، گفت: این بیماری بیشتر در افراد غیر جوان دیده می‌شود اما متاسفانه اخیرا به دلیل تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی، تروما و وارد شدن ضربه به سر و ... مواردی از ابتلا به آن در جوانان نیز دیده شده است.

این فوق تخصص نوروتروما در ادامه عنوان کرد: به دلیل اینکه پارکینسون موجب محدودیت حرکت و در نتیجه حضور فرد در اجتماع و شغل می‌شود، مغز کم‌تر به چالش کشیده می‌شود. به همین دلیل این دسته از افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر نیز هستند، اما این بدان معنا نیست که تمام این افراد به آلزایمر مبتلا می‌شوند به همین دلیل به این بیماران توصیه می‌شود با به چالش کشیدن مغز مانع ابتلا به فراموشی شوند.

پارکینسون محدودیت نمی‌آورد

دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب هم به خبرنگار آنا توضیح داد: بین ۷۵ در صد هزار نفر تا ۹۰ در صد هزار نفر افراد در جهان به پارکینسون مبتلا می‌شوند.

وی افزود: یک فرد از زمان ابتلا دچار محدودیت نمی‌شود، بنابراین تا مدت‌ها می‌تواند به زندگی، شغل، تحصیل و ... بپردازد و با مراجعه به موقع، انجام اقدامات توانبخشی، روانپزشکی، گفتار درمانی، دارو درمانی و فیزیوتراپی حضور خود را در جامعه کم‌رنگ نکند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای این بیماران هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: حتی این بیماران می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند. اما باید به خاطر داشته باشند به فرزندانشان توصیه کنند به محض مشکوک شدن به علائم و یا بررسی‌های بیشتر زمینه‌های ژنتیکی به پزشک مراجعه کنند تا دچار علائم نشوند.

پارکینسون موجب کاهش طول عمر نمی‌شود

اشرافی در ادامه خاطرنشان کرد: پارکینسون موجب کاهش طول عمر نمی‌شود بنابراین به بیماران توصیه می‌شود علائم این بیماری را برای خود محدودیت ندانند تا دچار افسردگی نشوند و برای تقویت روحیه به روانپزشک یا مشاوره مراجعه کنند.

به گفته وی؛ پارکیسنون در آقایان کمی شایع‌تر از خانم‌ها است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره وضعیت دارویی این بیماران در کشور، گفت: خوشبختانه تمام داروهای مورد نیاز این بیماران در کشور وجود دارد و حتی نمونه ایرانی برخی از انواع آن نیز تولید شده که این مساله تهیه دارو را برای بیماران تسهیل بخشیده است.

بیماران مبتلا به آلزایمر، پارکینسون و سکته‌های مغزی نیازمند خدمات توانبخشی مغزی هستند، اما متاسفانه تعداد این مراکز در کشور به خصوص در شهرستان‌ها بسیار محدود است.
لزوم افزایش مراکز توانبخشی مغز در کشور

وی گسترش مراکز توانبخشی مغزی را یکی از مطالبات بیماران از دولت و وزارت بهداشت دانست و یادآور شد: علاوه بر این این بیماران نیازمند آن هستند که بیمه‌ها تمام الکترودهای مغزی را تحت پوشش قرار دهند تا در مواردی که پاسخ به درمان‌های دارویی رضایت بخش نبود و بیمار نیاز به جراحی داشت بتواند هزینه‌های آن را پرداخت کند.

مبتلایان به پارکینسون مغز خود را به چالش بکشند

گفتنی است، این دسته از بیماران علاوه بر مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و دریافت دارو، نیازمند خدمات دیگری از قبیل روانپزشکی هستند تا بتوانند اعتماد به نفس، امید به زندگی و ... را در خود تقویت کنند.

فاطمه قاسم‌زاده، روانشناس، درباره نیازهای روانی این بیماران به آنا، گفت: هر بیماری علاوه بر درمان‌های جسمی نیازمند حمایت‌های روانی از سوی خانواده، دوستان، جامعه و دولت است.

وی افزود: این بیماران بیش از هر چیزی نیازمند احساس آرامش و امنیت خاطر مالی هستند تا بتوانند به ادامه درمان و بهبود امید داشته باشند، بنابراین اطرافیان بیمار باید به گونه‌ای با آنها برخورد داشته باشند تا بیمار دچار تفکر‌های ناتوانی، افسردگی، گوشه‌گیری و دوری از اجتماع نشود.

قاسم‌زاده ادامه داد: همه بیماران جسمی و روانی می‌توانند در جامعه حضور داشته باشند و نقش آفرینی کنند به همین دلیل خانواده‌ها نباید این افراد را فقط در خانه تحت مراقبت نگه‌دارند و یا آنها را به مراکزی مانند خانه سالمندان ارجاع دهند.

لزوم حضور سالمندان بیمار در کانون خانواده

وی با بیان اینکه پارکینسون بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود، عنوان کرد: تمام افراد سالمند نیاز به حمایت‌های عاطفی خانواده دارند که این نیاز زمانی که سالمند دچار بیماری می‌شود دو چندان می‌شود بنابراین زندگی در جمع خانواده، داشتن نقش فعال، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده و ... می‌توانند موجب آرامش روانی این بیمار و در نتیجه بهبود علائم بیماری شود.

منبع:ana



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان sama-k و آدرس sama-k.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com